۲۸ شهریور ۹۶ ، ساعت ۰۱:۴۸
آمار سایت
  • کاربران آنلاین :

    0
  • بازدید امروز :

    1735
  • بازدید دیروز :

    4495
  • بازدید این هفته :

    34215
  • رتبه الکسا :

    29355
ImageWeek
گزارش تحلیلی جلسه شورای کشاورزی استان خوزستان در آبادان
کد خبر : 11593۱۲ | در تاريخ : شهریور ۱۲, ۱۳۹۶ | ساعت : ۴:۱۰ ب.ظ
نسخه چاپی نسخه چاپی

در دین اسلام حق انسانها از جهتی شاید از حق خداوند نیز مهمتر لحاظ شود بطوری که خداوند ممکن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ گاه از حق انسانهای دیگر نخواهد گذشت. البته باید توجه داشت که حق الناس حق الله هم هست، زیرا هیچ کس جز خدا اصالتا و ذاتا حقی ندارد و حقوق مردم از جانب خدا تعیین شده و تضییع آن مخالفت با حکم و حق الهی تعیین شده در حق دیگران است.

قرآن کریم در آیات بسیاری مۆمنان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب حقوق اجتماعی و… دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است.خداوند سبحان در قرآن کریم می فرماید:

«یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ»

ای کسانی که ایمان آورده‌اید اموال یکدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید» (نساء، ۲۹ )

یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.

در کتب روایی نیز توجه فراوانی به حق الناس شده است. به طوری که اگر تمام روایات مربوطه جمع بندی شود، چندین جلد کتاب خواهد شد. امّا در اینجا به چند نمونه از روایات اشاره می‌شود.
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُترکُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمی که بخشوده نمی‌شود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌کنند». (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵ )
و در روایت دیگری آن حضرت حتی ادای حق الناس را از حق الله مهم‌تر دانسته و می‌فرماید: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمهً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله کانَ ذلک مۆدّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد». (محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج ۲، ص ۴۸۰ )

حدود و موارد حق الناس
باید گفت بر اساس آیات و روایات اسلامی، مردم ومۆمنان دارای سه نوع حق و احترام می‌باشند.

۱- احترام به مال مردم
در دیدگاه اسلامی، مال و دارایی مۆمن و گاهی اموال دیگران محترم است ومصونیت دارد و اتلاف و تجاوز در آن مجاز نیست. بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و بالاخره هرگونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی خورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.

۲- احترام به جان مردم
جان مسلمان از نظر اسلام حرمت خاصی دارد بنابراین هیچ کس نمی‌تواند به جان مسلمان، لطمه‌ای از قبیل ضرب و جرح وارد آورد یا با دادن غذای فاسد و مسموم و یا اعتیاد به مواد مخدر و یا هر چیز دیگری، سلامتی کسی را به خطر اندازد. بنابراین احترام به جان و بدن و سلامتی افراد، تا آن حدّ مورد اهمیت و مۆاخذه است که حتی خداوند هم از آن صرف نظر نمی‌کند! امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: خداوند می‌فرماید: «به عزّت و جلال خودم سوگند، از ظلم هیچ ظالمی نخواهم گذشت، اگر چه به اندازه دست بر دست زدنی باشد، ‌یا با فشار دادن دستی از روی ستم، محقق شده باشد». (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۶، ص ۲۹ )
علاوه بر احترام و حرمت جسم و بدن دیگران، انسان نمی‌تواند با ترساندن و اندوهگین ساختن، آزردن و خلاصه هر گونه ضربه به اعصاب و روان دیگران موجبات ناراحتی آنان را فراهم نماید، ‌درغیر این صورت باید همه ضربه‌ها و خسارت‌های وارده را جبران نماید. و اگر چنین نکند، در دنیا و آخرت کیفر کردار ناروای خویش را خواهد دید.

۳- حفظ آبروی دیگران و احترام به آن
عرض و آبروی افراد هم، دارای حرمت و مصونیت فوق العاده‌ای است و از موارد حق الناس به شمار می‌آید. بنابراین انسان نمی‌تواند به وسیله غیبت، تهمت، افشاگری و هرگونه رفتار دیگری، به آبرو و حیثیت دیگری ضربه و آسیبی وارد نماید، زیرا در غیر این صورت مرتکب ظلم بزرگی در حق او شده که باید به جبران آن بپردازد. چنان که امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «مَن کسَرَ مۆمِناً فَعلَیْه جَبْرُهُ؛ هر کس حیثیت مۆمنی را بشکند، بر او واجب است که آن را جبران نماید.» (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۲۲، ص ۳۵۱ )
حاصل آن که، حق الناس از نظر اسلام با عدالت و حکمت الهی رابطه ای تنگاتنگ دارد و دارای گستره وسیعی می‌باشد. به عبارتی حق الناس در همه ابواب فقه وجود دارد و می‌توان گفت که بابی از ابواب فقه اسلامی نیست، مگر اینکه مسایل فراوانی در زمینه حق الناس وجود دارد. پس باید دانست که جامعه بر عهده هر یک از اعضای خود حقوقی دارد که همگی به احترام و ادای آن موظفند وعمل به آنچه آدمی، خود انتظار انجام آن را از دیگران دارد، پایین‌ترین درجه آن است. چنان که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ درباره حق مۆمن بر مۆمن سۆال شد، آن حضرت فرمود: «… اَیْسَرُ حَقٍّ مِنها اَنْ تُحبُّ لِنفْسِکَ و تَکْرهُ لهُ ما تَکرَهُ لِنَفْسِکَ…؛ کم‌ترین میزان حقوق برادرت بر تو آن است که آنچه را برای خودت دوست می‌داری برای او نیز دوست بداری و آنچه را برای خودت نمی‌پسندی، برای او نپسندی.» (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۲۲۴ ) . و در جای دیگری می فرمایند : «اَوّلُ قَطْرَه مِنْ دَمِ الشَّهید کَفارهُ لِذُنُوبِه اِلاَّ الدَّیْن فَاِنَّ کَفارَتُه قَضائه» : «اولین قطره خون شهید، کفاره گناهان او است؛ مگر بدهکارى که کفاره آن اداى آن است.» (من لا یحضره الفقیه، ج‏۳، ص ۱۸۳، ح‏۳۶۸۸)

 نتیجه
آنکه اگر خدا از حق محض خود بگذرد از لطف اوست، اما در مورد حق الناس پای دیگری در میان است و اگر او نگذرد، بدون احقاق حق عدالت اجرا نشده است.

مطلب فوق را در یکی از سایت های اینترنتی مطالعه کردم و تصمیم گرفتم مواردی از تضییع حق الناس در شهرستان آبادان و توسط برخی مدیران را بازگو نمایم. از آن جهت می گویم “بازگو” ؛ چون این موارد و حتا ده ها مورد دیگر را در طول فعالیت رسانه اجتماعی اروندپرس نوشته و منتشر کرده ایم.

روز گذشته و در جلسه ی شورای کشاورزی استان که در محل فرمانداری آبادان برگزار گردید موضوعاتی مطرح شد که قلب هر انسان منصف و با تقوایی را به درد می آورد. در نشست دیروز ؛ نمایندگانی از سوی کشاورزان و نخل داران آبادان و اروندکنار و روستاهای این منطقه آمده بودند تا گزارش عمکرد پیمانکار بخش مربوط به آبادان و اروندکنار طرح موسوم به ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری که با هدف برون رفت خوزستان از چالش های پرتعداد توسعه کشاورزی و بیابان زدایی و تامین آب مناسب کشاورزی و باغداری را بشنوند.

در این جلسه ؛ استاندار و تعدادی از مدیران استانی نیز حاضر بودند تا بقولا همه با اتاق فکر و قرارگاه تدبیر استان در رابطه با مشکلات و مصایب بخش های کشاورزی ؛ آبزی پروری ؛ باغداری و بیابان زدایی آشنا بشویم!

دکتر شریعتی استاندار خوزستان در پایان نشست دیروز ؛ هدف را در سیبل مقابل دید و تیر بر قلب هدف زد. وی گفت: با هر کسی که در استان کم کاری کند به طور قاطعی برخورد می شود چون از حق مردم به هیچ وقت گذشت نمی کنیم. تمام دستگاههای اجرایی به نوعی زیر نظر استاندار کار می کنند و موظفند کارهایشان را با جدیت و کیفیت کامل و به شکل پیگیرانه ای دنبال و به سرانجام برسانند و هر دستگاه اجرایی در هر سطحی در انجام وظایف و مسئولیت ها اهمال کند، پذیرفتنی نیست و برخورد جدی می کنیم.آب مناسب برای کشاورزی حق مناطقی است که کشت دائم دارند. بنابراین نخیلات آبادان و خرمشهر که در پایین دست رودخانه های استان قرار دارند در اولویت هستند. سازمان آب و برق استان موظف است که کمتر از ۴۸ ساعت دیگر آب را رهاسازی کنند تا نخیلات آبادان و خرمشهر سیراب بشوند.
استاندار خوزستان خطاب به مدیریت های آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان: شما مجوزهای بهره برداری از زمین های کشاورزی و میگوپروری و مرغداری داده اید اما عملا هیچ حرکتی نمیشود. متاسفانه این رویه در کل استان مشاهده میشود که افرادی با زد و بند و رابطه این مجوزها را اخذ کرده اند. در اسرع وقت گزارش دهید و مجوزهای این چنینی را باطل کنید و در اختیار افراد دیگری قرار دهید که اهل ایجاد اشتغال باشند.

اما در این جلسه چنگلوایی مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان طی سخنان بسیار کوتاهی حرفی زد حرفنگستان!!! وی دلیل پس رفت و عقب ماندگی های آبادان و اروندکنار در زمینه کشاورزی و باغداری را جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران دانست.در حالی که این جنگی که ایشان تمام تقصیرها را به گردنش انداخت ؛  سی سال پیش تمام شده؟ چنگلوایی در ادامه پیشنهاد می کند که طرح جامع بهبود و توسعه کشاورزی منطقه آبادان را بشرط قول تامین اعتبار لازم آماده خواهیم کرد. و این پرسش در پس این افاضات متولد می شود که میشود بفرمایید در این سی سال دستگاه شما چکار میکرده که الان بدنبال اعتبارات کلان دیگر برای برون رفت از این مصیبت وارده را دارید؟ و اصلا تکلیف آن همه بودجه و اعتبار تخصیصی در این سی سال چه میشود که الان دنبال گشایش این خط اعتباری تازه ای هستید؟

در ادامه ی آن نشست ؛ یکی از مسوولان توزیع برق استان ؛ علت قطعی های مکرر برق در روستاهای آبادان را نبود متولی لازم برای نگهداری شبکه می داند و به استاندار خوزستان پیشنهاد می کند حالا که شرکت جهاد نصر با پرداخت یک میلیارد تومان برای نگهداری این شبکه موافقت کرده ترتیبی اتخاذ نمایید تا یک پیمانکار برای این مهم انتخاب نماییم تا در اسرع وقت ترتیب انتقال آن پول به حساب پیمانکار داده بشود.

اعتراض یک نخلدار به کیفیت و ویژگی بیمه ی محصول خرما از دیگر مواردی بود که تعجب همگان را برانگیخت . این نخلدار گفت: فقط محصول خرما از طرف بیمه مورد حمایت قرار می گیرد در حالی که خرما آخرین مرحله ی بارنشینی محصول ماست و مراحل قبلی نظیر خارک و رطب نیز در معرض خطر آفات قرار دارند. وی از نمایندگان مجلس خواست تا در این زمینه ورود کنند و قوانین را اصلاح کنند.

اما موضوعی که دل ادم های منصف و با تقوا را به درد اورد این بود که یک نخلدار اظهار داشت: نخیلات آبادان الان یک ماه است که آب ندارند. الان مگر وقت برداشت محصول خرمای ما نیست؟چرا با زندگی ما بازی می کنید؟ چرا نمی فهمید که تمام سرمایه ی ما همین نخل هاست. چرا آب را قطع کرده اید؟ چرا این قدر به ما ظلم می کنید؟ مگر ما مرزداران غیور این مملکت نیستیم؟

آری ؛ تنها دلخوشی و چیزی که برای اروندکنار و روستاهای بخش مرکزی آبادان مانده است کشاورزی و باغداری است که آن هم به لطف مدیریت آب استان و وجود نیروهای نظامی در حاشیه اروندرود رو به نابودی است.

درد دیگر مصوبه ی مجلس شورای اسلامی بود در مورد حریم رودخانه ها که در مصوبه جدید؛ ۱۵۰ متر قید شده است. آیا نمایندگان خوزستان بویژه آبادان و خرمشهر معنا و مفهوم این حریم را می دانند؟ آیا نمایندگان اطلاع دارند که نخلستان های آبادان و اروندکنار و چوئبده به دلایلی که از دیرباز پذیرفته و تجربه شده در کنار رودخانه های اروند بزرگ و اروند صغیر و بهمنشیر و کارون احداث شده اند و طبق این مصوبه مالکیت زمین و کاشانه ی روستاییان به خطر می افتد؟

در پایان مجددا حدیث مولایمان علی (ع) را مرور می کنیم که فرمودند: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُترکُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمی که بخشوده نمی‌شود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌کنند». (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵ )

 

رسانه اجتماعی اروندپرس