12 نوامبر 19 ، ساعت 03:49
همه آن‌چه باید درباره «حق بیمه» قبض‌های برق بدانید
کد خبر : 1377527 | در تاريخ : اکتبر 27, 2019 | ساعت : 3:20 ب.ظ
نسخه چاپی نسخه چاپی

شرکت توانیر درباره جزییات هزینه «بیمه» در قبوض برق مشترکان توضیحاتی را ارائه کرد.
براساس توضیحات توانیر، اخذ مبلغ از بیمه مشترکان در سال جاری براساس بند “ب” تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۴ انجام می‌شود که این مبحث قانونی از سال ۱۳۹۱ تاکنون در قانون بودجه گنجانده و هر سال نیز تکرار شده است.

قبض برق

قبض برق

در بند “ب” تبصره ۱۴ قانون بودجه چنین آمده است: به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود هر دو ماه از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ یک هزار (۱٫۰۰۰) ریال و از هر واحد مسکونی مشترک برق مبلغ پانصد (۵۰۰) ریال اخذ نمایند و نسبت به بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش‌سوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی گاز و برق از طریق شرکت‌های بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند. این مبالغ جزو درآمد‌های شرکت‌های ذی‌ربط وزارتخانه‌های نفت و نیرو محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست.
در ادامه این توضیحات آمده است: براساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمه‌گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می‌شود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، ۴۵ روز به طول می‌انجامد. به ترتیب در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا، سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال جاری نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه‌گر انتخاب شده که مراحل پایانی مبادله قرار‌داد نیز انجام شده است.
توانیر تاکید کرده است که : کلیه خسارات مربوط به سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ توسط دو شرکت بیمه‌گر پرداخت شده است و خسارت‌های ۹ ماهه سال ۱۳۹۳ نیز پرداخت شده و سه ماه پایانی سال مذکور (۱۳۹۳) نیز در مراحل نهایی پرداخت است.
براساس این گزارش، مشترکانی که در سال جاری دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز می‌توانند مدارک را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرار‌داد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت می‌شود.
بر اساس اعلام توانیر، براساس ضوابط فنی و قرار‌داد سال جاری که با شرکت بیمه گر منعقد شده است، بابت خساراتی که به تجهیزات و لوازم خانگی برقی وارد شود، پنج میلیون ریال، آتش‌سوزی ناشی از برق، ۱۱۱ میلیون ریال، جبران هزینه‌های پزشکی ۵۵ میلیون ریال، غرامت فوت ۳۳۵ میلیون ریال و جبران هزینه‌های نقص عضو ۲۸۰ میلیون ریال سقف پرداخت در نظر گرفته شده است.
هم‌چنین، براساس ضوابط قرار‌دادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.
لازم به ذکر این‌که اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص همه‌ساله و پس از تصویب قانون بودجه از طریق رسانه‌های مختلف انجام شده است. در سال‌های گذشته نیز این موضوع به صورت پیام در قبوض برق مشترکان درج و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است.

 

خسارت‌دیده‌های نوسانات برق به کجا مراجعه کنند؟

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم به تازگی گفته است: مشترکانی که وسایل برقی آنها در زمان قطع و وصل برق یا به لحاظ افت ولتاژ دچار مشکل شود، می‌توانند برای بررسی و دریافت خسارت به مناطق توزیع برق در محل زندگی‌شان مراجعه کنند. این اعلام نظر در حالی بیان شده که در سال‌های اخیر شرکت‌های بیمه‌گر سامانه ویژه‌ای را برای ثبت پرونده خسارت تاسیس کرده و مردم بدون مراجعه حضوری به ثبت پرونده و ارائه الکترونیک پرونده‌های خسارت و دریافت کد رهگیری اقدام می‌کردند. البته شرکت توانیر سامانه اینترنتی به نشانی bime.tavanir.org.ir را راه‌اندازی کرده که شهروندان خسارت‌دیده می‌توانند نسبت به ثبت پرونده‌های خسارتی و ارائه مستندات خود اقدام کنند، با این توضیح که برای ثبت خسارت‌های سال ۱۳۹۷از طریق این سامانه باید دست نگه‌دارند زیرا هنوز گزینه مورد نظر فعال نیست و این شرکت منتظر ابلاغ آیین‌نامه از سوی دولت و برگزاری مناقصه بین شرکت‌های بیمه است.

 

اظهارات یک شهروند آبادانی

درادارات برق قانونی هست که اگرخدای ناکرده وسیله برقی منزل مثل کولرویخچال و….. براثرنوسان برق سوخته شود ونمایندگی آن وسیله ی سوخته شده کارشناس اداره برق تشخیص دهندکه سوختگی براثرنوسان برق بوده خسارت وارده می بایست به صاحب وسیله پرداخت شود برهمین اساس لباسشویی بنده درسال ۹۷براثرنوسان برق سوخت حدود۳۰۰هزارتومان هم خرجش کردم تمام مستندات راهم طبق اعلام اداره برق تهیه وتحویل رئیس وقت امورمشترکین اداره‌برق جناب مالکی دادم و قرارشدبعداز۱۰روزخسارت بحساب من واریزشودکه متأسفانه ازسال ۹۷تاکنون علیرغم پیگیریهای فراوان چندین بارمراجعه به ریاست اداره برق وحراست اداره‌برق تاکنون پرداخت نشده درصورتیکه شهرهای دیگه حداکثریکماهه پرداخت شده است.لطفا جواب بدهندعلت عدم پرداخت چیست.