۲۸ مهر ۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۸
آمار سایت
  • کاربران آنلاین :

    0
  • بازدید امروز :

    290
  • بازدید دیروز :

    8400
  • بازدید این هفته :

    45700
  • رتبه الکسا :

    36235
ImageWeek
“فهرست مردم” در انتخابات شورای شهر آبادان چه میگوید؟
کد خبر : 10236۲۲ | در تاريخ : اسفند ۲۲, ۱۳۹۵ | ساعت : ۱:۱۰ ق.ظ
نسخه چاپی نسخه چاپی

شوراهای شهر و روستا نقش مهمی در توسعه ی اجتماعی دارند. این شوراها حلقه ای از مجموعه ی مدیریت شهری و روستایی هستند که اگر بتوانند بخوبی و درایت ؛ نقش خود را ایفا نمایند می توان امیدوار بود بسیاری از مشکلات موجود از جمله تنبلی و کاهلی برخی مسوولان و مدیران در انجام وظایف خود در قبال جامعه شهری و روستایی کاهش یا کاملا برطرف بشود.

تا مادامی که اعضای شوراها استقلال رای نداشته باشند ؛ نمی توان هیچ امیدی به گشایش در امور داشت . تنها در سایه ی استقلال رای و دلسوزی ملهم از این استقلال که در قامت مسوولیت پذیری نمود می کند میشود پی به ارزش و اهمیت شوراهای شهر و روستا برد.

یکی از آفت هایی که شوراها بویژه شوراهای شهری را تحت شعاع خود قرار داده ؛ تبدیل آنها به شوراهای شهرداری است. این بلیه از زمانی نمود پیدا کرد که اعضای شورا بجای تمرکز بر شهر و ایجاد زحمت بیشتر به خود تصمیم گرفتند در همان ساختمان عاریه ای از شهرداری بنشینند و لوایح را مصوب کنند و از طرفی در امور شهرداری و بویژه شخص شهردار تدقق نمایند. البته تدقیق در امور شهرداری کاری ارزنده و از وظایف اصلی شوراست ولی اگر قرار باشد این رویه نوعی از قدرت نمایی و شاخ و شانه کشیدن بدب بشود همچون سمی مهلک ؛ شورا را به بیراهه و ناکجاآبادهایی می برد که جز ضربه زدن به وحدت رویه ی آنان که اتفاقا لازم و ضروری هم هست منجر نخواهد شد.

از آفت های دیگری که چون موریانه ریشه ی ذات شوراها را می جود و از بین می برد ؛ نفوذ افراد سیاسی به شوراست. این نفوذ به دو شکل بوجود می آید .

در نوع اول ؛ فرد یا افرادی با حمایت کاملا سیاسی وارد شورا می شوند که قطع به یقین بجای آنکه نماینده ی مردم باشند مطیع اوامر و منافع حزبی و باندی سیاسیون می شوند. نمونه ی این نفوذ در هر سه دوره ی شوراهای آبادان به وضوح دیده شده که نتیجه آن چیزی جز گسستن فکر و اندیشه ی شورا نشینان نبوده است که نمونه بارز آن در موضوع برکناری مهندس شیرازی شهردار پیشین آبادان است که تا به امروز نیز دلایل مستند و مستدل آن همه هیاهو در اختیار مردم قرار نگرفته است که همین عدم انتشار و شفاف سازی حکایت از سیاسی بودن آن تصمیم دارد. تصمیمی که برای ماه ها کارکنان خدوم و زحمتکش شهرداری آبادان را به زحمت انداخت تا جایی که دفرچه های بیمه درمانی کارکنان بی اثر شدند که همین یک قلم به تنهایی گویای انحراف شورا از وظایف ذاتی و بی توجهی به موکلان می باشد.

در نوع دوم ؛ افرادی بواسطه ی حمایت های مالی گسترده ی صاحبان زر و سیم وارد شورا می شوند. اینان همان هایی هستند که با خریدن آرای مردمی به محض ورود به شورا ناچارند که مثل پادو

بدنبال گرفتن امتیازاتی برای پیمانکارهای حامی باشند. با نگاهی به برخی از پیمانکاری هایی که در شهرداری انجام می شود براحتی می توان پی به این روابط برد.

اما عده ای هم هستند که از سر احساس وظیفه و معمولا با دستانی خالی از امکانات مالی اما فکر و ذهنی سرشار از علق و علاقه و طرح و برنامه برای پیشرفت و توسعه ی شهری قدم جلو می گذارند که متاسفانه بنا به دلایل متعددی از جمله عدم شرکت جمع کثیری از مردم در انتخابات شوراها که آن هم نیازمند آسیب شناسی دقیق دارد ؛ به ندرت می توانند صاحب یکی دو کرسی بشوند که در نتیجه در شورا به عزلت نشسته و بقول اهل فن ؛ فید میشوند.

اما ” فهرست مردم ” چه می گوید؟

پیش از آنکه فهرست مردم  و اهداف آن را تشریح کنیم لازم است به موضوع بسیار مهمی بپردازیم و آن تلاش ما برای نهادینه کردن انتخابات ” لیستی” است. معتقدیم که شورا یک تشکیلات تیمی و جمع گراست. اگر اعضای این تیم از یکدیگر و توانایی هایشان شناخت نداشته باشند زمان زیادی از دست می رود تا به سمت تیم شدن بروند . بنابراین بمنظور جلوگیری از فرصت سوزی ؛ به این نتیجه ی عقلایی رسیدیم که ذائقه ی مردم را به سوی انتخابات لیتس سوق بدهیم. از ماه ها قبل این فکر را نشر دادیم و هنوز هم در حال همین کار هستیم.

فهرست مردم بدنبال آن است تا از بین کاندیداها ؛ از طریق ساز و کار تیم تخصصی و خبره ای که انتخاب اعضای آن حاصل تضارب آرا در فضای مجازی و نیز نشست های حضوری بوده ؛ بتواند با علامتگذاری در کنار نام برخی از کاندیداهایی که بنظر مردمی و مستقل هستند ؛ ” فهرست اولیه ” را پس از اعلام نام کاندیداها از سوی فرمانداری آبادان  منتشر کند. در این زمینه هیچ گونه محدودیت عددی قائل نشده ایم پس بنابراین مردم با دیدن ” فهرست اولیه ” با تعدادی از کاندیداها آشنا می شوند که برای آشنایی بیشتر ؛ در نشست های حضوری که برگزار خواهیم کرد شرکت می کنند تا انتخاب افراد اصلح برای قرار گرفتن در ” فهرست نهایی مردم” که ۹ کاندیدا خواهد داشت جنبه ی رسمی و مردمی داشته باشد.

در کنار آن تیم تخصصی یا به عبارتی اتاق فکر ” مردم” نیز نتیجه ی ارزیابی های خود را در فضای مجازی و ایضا نشست های حضوری قرائت خواهد کرد. ضمن آنکه انتخاب اعضای اتاق فکر تابع دستورالعمل و مولفه هایی است که از جمله آنان ؛ اهل فکر و اندیشه بودن ؛ جایگاه اجتماعی مناسب ؛ تحلیلگر بودن ؛ دارای قدرت بیان خوب ؛ کاندیدا نبودن ؛ ….. می باشد.

برنامه ریزهای “فهرست مردم” بدور از جنجال و صرفا با تکیه بر آرای مردمی بدنبال آن می باشند که از ظرفیت پنهان انتخابات یعنی آرای خاموش نهایت بهره را ببرد. فلذا بر این باوریم و بدان اصرار می ورزیم که باید کاری کرد که انتخاباتی پرشور و شعور برگزار نماییم. شورایی که با آرای حداکثری تشکیل بشود قدرتمند تر ؛ پرصلابت و تاثیرگزارتر از شورایی است که نفر سیزدهم آن با ۴۳۰۰ رای انتخاب شده است!! آمار واجدین شرایط رای دادن در آبادان نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر است و آن وقت نماینده ی شورا با ۴۳۰۰ رای موفق شده بر یکی از کرسی های آن بنشیند. آیا این نشان دهنده ی میزان پایین مشارکت در انتخابات تلقی نمی شود؟

ما بدنبال آنیم تا شورایی قوی و مردمی و غیر وابسته داشته باشیم. شورایی که  حقوق شهروندی را بشناسد و بدان پایبند باشد. شورایی که مردم را در کنار خود و خود را در کنار مردم ببیند. شورایی که شورای شهر باشد نه شورای شهرداری. شورایی که منافع عمومی شهر دغدغه اش باشد نه منافع عده و گوهی خاص. شورایی که گزارش عملکرد بدهد نه اینکه سکوت کند.

وعده ی ما ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ؛ پای صندوق های اخذ رای شورای اسلامی شهر آبادان و رای دادن به ” لیست مردم”

مهرداد معماری