۲۹ تیر ۹۶ ، ساعت ۰۵:۴۸
آمار سایت
  • کاربران آنلاین :

    1
  • بازدید امروز :

    198
  • بازدید دیروز :

    1427
  • بازدید این هفته :

    7469
  • رتبه الکسا :

    27393
ImageWeek
چرا سازمان منطقه آزاد اروند در فیلم “دختر” سرمایه گذاری کرد؟
کد خبر : 7161۱۶ | در تاريخ : تیر ۱۶, ۱۳۹۵ | ساعت : ۱۲:۵۴ ق.ظ
نسخه چاپی نسخه چاپی

معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: فیلم سینمایی «دختر» سکوی پرتابی برای منطقه آزاد اروند در عرصه بین‌الملل بود.

۱۳۹۵۰۴۱۵۰۰۰۳۵۱_PhotoL

 

 فیلم «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلم سی‌و هشتمین جشنواره بین‌الملی فیلم مسکو، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را نیز توسط «فرهاد اصلانی» به ارمغان آورد و جایزه فدراسیون باشگاه‌های فیلم روسیه نیز که به بهترین فیلم بخش مسابقه اعطاء می‌شود به فیلم میرکریمی رسید.

این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت که به درخواست «رضا میرکریمی» کارگردان این اثر از  جشنواره بیرون کشیده شد و در بخش داوری جشنواره فجر شرکت نکرد.

سازمان منطقه آزاد اروند و «رضا میرکریمی» دو سرمایه‌گذار اصلی این پروژه سینمایی بوده‌اند که سهم ۷۵درصدی سازمان منطقه آزاد اروند در ساخت و موفقیت این ساخته میرکریمی بسیار سازنده و تاثیرگذار بود.

معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند که از زمان اعلام حضور خود، تحول شگرفی در عرصه فرهنگ شهرهای آبادان و خرمشهر به وجود آورده است، با مشارکت در این فیلم ضمن اینکه توانست در عرصه سینمای بین‌الملل نامی برای خود دست و پا کند، به مرحله سودآوری در حوزه سینما نیز دست پیدا کرد و نام خود را در زمره سرمایه‌گذاران سینمای کشور ثبت کرد.

طبیعی‌ است که واکنش‌هایی نیز از سوی اهالی فرهنگ و هنر در محدوده منطقه آزاد اروند به معاونت فرهنگی این سازمان وارد است که برای پاسخگویی به این سؤوالات به سراغ معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند رفتیم که ماحصل گفت‌وگوی تفصیلی ما با «سیدمرتضی نعمت‌زاده» را در زیر می‌خوانید.

 «دختر» چه عوایدی را نصیب سازمان منطقه آزاد اروند کرد؟

 نعمت زاده: کسب جوایز جشنواره فیلم مسکو توسط فیلم دختر، دستاورد خوبی برای منطقه آزاد اروند بود که برای نخستین بار این سازمان در مجامع عمومی و فرهنگی، در یک رویکرد فرهنگی و هنری، خود را عرضه کرده و به نظر می‌رسد که شاخص شهرهای آبادان و خرمشهر را در عرصه هنر به خوبی در عرصه سینما و بین‌الملل مطرح کرده است، این دستاورد معنوی و هنری خوبی برای منطقه است.

پیشنهاد سرمایه گذاری در این فیلم از سوی کدام طرف بود، سازمان یا عوامل فیلم؟

 نعمت زاده: پیشنهاد سرمایه‌گذاری در این فیلم از سوی حجت‌الاسلام زم، معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کل کشور به سازمان داده شد و پس از بررسی این پیشنهاد در هیئت مدیره سازمان، این طرح تصویب شد و زیر نظر مدیریت مالی اجرا شد.
طبیعی ا‌ست که بخشی از پیگیری و کارشناسی این پروژه در معاونت فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند انجام شده است و بر همین اساس با توجه به اینکه حجت‌الاسلام زم، از چهره‌های برجسته عرصه هنر و سینما بوده که به عنوان متولی دانشگاه سوره در سال‌های طولانی  فعالیت داشته و سینماگران زیادی دست‌پرورده این مرکز آموزشی هستند، نقش مهمی را در این مشارکت ایفا کرده است.

آیا موفقیت در این پروژه  برای سازمان منطقه آزاد اروند قابل پیش‌بینی  بود؟

 نعمت زاده: با توجه به اینکه «رضا میرکریمی» از چهره‌های شاخص سینمای ایران است و بررسی‌هایی که سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص  انجام داد، همچنین سنجش میزان موفقیت این پروژه، سازمان تصمیم گرفت تا در این پروژه مشارکت حداکثری داشته باشد.
این فیلم در جشنواره‌های سینمایی و مجامع هنری از موقعیت بسیار خوب و بالایی برخوردار شده است و جوایز بسیاری را نیز به خود اختصاص داده است.

سازمان با چه میزان سرمایه‌ای در این پروژه مشارکت کرده و آیا بازگشت سرمایه‌هم داشته؟

 نعمت زاده: این مشارکت یک نوع سرمایه گذاری‌ است و سازمان منطقه آزاد اروند با مشارکت ۷۵ درصدی، که در هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند نیز به تصویب رسیده بود توانست ضمن اینکه نام منطقه آزاد اروند را در عرصه فرهنگ مطرح کند، سرمایه مشارکت در این فیلم را به خزانه سازمان عودت داده و حتی در مرحله سودآوری نیز گام بردارد.

به جز سودآوری، این فیلم بهره دیگری داشت؟

 نعمت زاده: معتقدم در این خصوص چند اتفاق دیگر رخ داده، نخست اینکه دو شهر آبادان و خرمشهر و منطقه آزاد اروند را در عرصه هنر و سینما، بیش از پیش و در حوزه‌های دیگر مطرح کرده است، دوم اینکه با موفقیت‌هایی که فیلم «دختر» در عرصه‌های بین‌المللی به دست آورده، آوازه این منطقه را تا خارج از مرزها رسانده است، همچنین نکته بعدی و قابل توجه این است که سازمان منطقه آزاد اروند، نسبت به سایر مناطق آزاد کشور، جوان‌ترین منطقه به شمار می‌رود، خصوصا پس از توسعه آن و در بر گرفتن کامل شهرهای آبادان و خرمشهر، با  اقدامات فرهنگی خود، گوی سبقت را از سایر مناطق آزاد ربوده که در این خصوص رکورد قابل توجهی را به نام خود به ثبت رسانده است.

آیا نیازی بر اکران خصوصی این فیلم با حضور عوامل فیلم و اهالی فرهنگ و هنر در منطقه وجود نداشت؟

نعمت زاده: این فیلم در جشنواره فجر سال گذشته سینمای تهران و در ایام نوروز ۹۵ نیز در سینما مهر آبادان اکران و در دسترس علاقمندان در منطقه آزاد اروند قرار گرفت، البته که این قصد را داریم تا در فرصتی مناسب دست‌اندرکاران این فیلم را به منطقه آزاد اروند دعوت کرده  و با حضور سینماگران منطقه و عوامل فیلم و همچنین اهالی هنر و علاقه‌مندان مراسمی را  برای  آن برگزار کنیم.

«دختر» بر اساس چه موضوعی ساخته شده است؟

نعمت زاده: این فیلم به موضوعات تربیتی و اجتماعی اشاره دارد که پیشنهاد می‌کنم خانواده‌های اروندی حتما در فرصت‌های بعدی که فراهم خواهد شد، این فیلم را تماشا کنند، قطعا بیننده تا مدت‌ها اثرات این فیلم را از ذهن خود دور نمی‌کند و به نظر می‌آید که  این قدرت و توانمندی عوامل ساخت و کارگردانی این اثر  است.
سوژه فیلم یک موضوع اجتماعی است و در خصوص دغدغه‌های روزمره و اجتماعی مردم ایران است و به این لحاظ به طور مستقیم، ارتباط کمی با موضوع فعالیت سازمان منطقه آزاد اروند دارد، در واقع نکته‌ای که این فیلم در خود جای داده، به همه مردم و مسولان گوشزد می‌کند که فاصله میان نسل قدیم و نسل جدید را باید ترمیم کرده و اجازه ندهیم این فاصله‌ها تبدیل به یک معضل و یا بحران اجتماعی و شکاف عمیقی شود.

آیا موضوع این فیلم ارتباطی به منطقه نیز دارد؟

نعمت زاده: این اثر محوریتی دارد که دغدغه آن به همه مردم ایران مرتبط  است اما در این فیلم، به نوعی صنعت نفت آبادان که همچنان در عرصه ملی نفس می‌کشد به نحوی نمایش داده شده و تاکیدی بر زنده بودن شهر آبادان در عرصه نفت و تاریخچه این صنعت عظیم دارد.
در واقع سازمان منطقه آزاد اروند توانسته یک هم‌افزایی را در حد نام و شاخص خود به وجود آورد و توامندی‌های یک کارگردان با سابقه و توانمند سینمای کشور را در کنار نام این سازمان قرار دهد.

با کسب این موفقیت، سازمان منطقه آزاد اروند باز هم در پروژه‌های سینمایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد؟

 نعمت زاده: قطعا این نوع مسائل در چارچوب بررسی های کارشناسانه تصمیم‌گیری می‌شود، و  کسب هر موفقیتی گامی خواهدبود برای موفقیت‌های بعدی، گام‌های بعدی سازمان منطقه آزاد اروند در عرصه سینما نیز با کارشناسی‌هایی که در خصوص آن انجام خواهد گرفت، برداشته خواهد شد.

اهالی هنر و سینماگران منطقه انتقاداتی نسبت به خروج این‌گونه تسهیلات و سرمایه‌ها از منطقه داشته‌اند که شما هم در جریان هستید، پاسخی در این خصوص دارید؟

 نعمت زاده: نخست اینکه این موضوع را نمی‌توان خروج سرمایه نام‌گذاری کرد بلکه این یک سرمایه گذاری است، دوم اینکه سازمان منطقه آزاد اروند تا کنون هرگونه کمکی از دستش برآمده برای سینماگران و اهالی هنر منطقه انجام داده است، این سازمان کمک‌های بسیاری به جشنواره‌ها، فستیوال و مراسم‌های هنری منطقه کرده و از هنرمندان آبادانی و  خرمشهری و آثار آنان همواره حمایت کرده و سعی داشته نسل جدید را همگام با فرهنگ برای ارائه کارهای جدید تشویق کند، اما در چارچوب اختیارات معاونت و در حوزه تصمیم‌گیری آن، این مشارکت در چارچوب یک اقدام فرهنکی و سرمایه ‌گذاری صورت گرفته است، قطعا پیش از این تصمیم، وضعیت اکران این فیلم و بازگشت سرمایه به خزانه سازمان مورد بررسی قرار گرفته، و سپس تصمیم به مشارکت می‌شود.
بنابراین در چنین شرایطی سازمان، ریسک مناسب را انجام می‌دهد و در این خصوص  حق انتخاب دارد، اینگونه مشارکت‌ها را نمی‌توان با فیلمسازانی انجام داد که بازگشت سرمایه در آن پروژه‌ها از ریسک بالایی برخوردار باشد.
اما حوزه معاونت فرهنگی در چارچوب اختیارات خود سعی فراوانی کرده تا سینماگران منطقه و اهالی هنر با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند کارها و اثرات پرشماری را ارائه دهند، حتی مجموعه‌ای از تولیدات این قشر زحمت‌کش در سازمان وجود دارد و در صورت نیاز ارائه خواهد شد.

فارس
علی دایلی