۲۹ شهریور ۹۶ ، ساعت ۰۴:۳۵
آمار سایت
  • کاربران آنلاین :

    0
  • بازدید امروز :

    2925
  • بازدید دیروز :

    4495
  • بازدید این هفته :

    35405
  • رتبه الکسا :

    29355
ImageWeek
راهکارهایی برای خروج تئاتر آبادان از بن بست
کد خبر : 11484۲۶ | در تاريخ : مرداد ۲۶, ۱۳۹۶ | ساعت : ۱:۴۱ ب.ظ
نسخه چاپی نسخه چاپی

تئاتر چیست ؟ چه تاریخچه ای دارد ؟ اهمیت و ضرورت تئاتر کدامند ؟ مشکلات سد راه تئاتر شهرمان چه هستند ؟چه راهکارهایی را می توان در جهت بهبود وضعیت این هنر در شهرمان ارائه داد ؟

«تئاتر» واژه‌ای است یونانی در لغت به معنای چیزی که به آن نگاه می‌کنند. در فارسی به تئاتر «نمایش» یا «تماشا» می‌گویند. تاریخچه تئاتر مربوط به یونان باستان و رم درقبل از میلاد مسیح می‌باشد.

تئاتر به زیر شاخه های :

نمایش روی صحنه یا در فضای باز

پانتومیم (بی کلام)

نمایش روحوضی

نقالی

نمایش عروسکی

نمایش:این کار توسط یک یا چند بازیگر در یک محیط باز به نام «سن» انجام می‌گیرد که این کار توسط کارگردان هدایت می‌شود.

پانتومیم (بی کلام):نمایشی است که فقط توسط یک بازیگر انجام می‌گیرد و در آن از هیچ کلامی استفاده نمی‌شود.

نمایش روحوضی:به نمایشی گفته می‌شود که تماشاگرانی روی یک حوض که با الوار پوشانده شده و رویش را فرش کرده‌اند بازی می‌شود و داستان نمایش را اجرامی کنند. این نوع نمایش درزمان‌های قدیم انجام می‌شد.

پرده خوانی:به نمایشی گفته می شودکه تصاویری را که بر روی پرده نقاشی شده است، یک راوی طبق این پرده به نقل کردن نمایش می‌پردازد. استفاده این نوع نمایش بیشتر در زمانهای قدیم استفاده می‌شد و به نمایش قهوه‌خانه‌ای معروف است.

نمایش عروسکی: نمایش عروسکی به نمایشی گفته می شودکه درآن از عروسک استفاده می‌شود و بازیگران صحنه عروسکها می‌باشند و به افرادی که این عروسک‌ها را به حرکت درمی‌آورند، «عروسک گردان» گفته می‌شود و این نمایش هم دارای کارگردان است.

هنر تئاتر در ایران پیشینه‌ای دراز دارد و سبکی از آن در نمایش‌های تعزیه نمود یافته‌است.

(برگرفته از ویکی پدیا )

در آبادان نیز با ذکر این نکته که قدمت سینما به جنگ جهانی دوم برمی گردد و دلیل ساخت ،استفاده افسران عالی رتبه ارتش وکارکنان شرکت نفت انگلیس بوده است، تئاتر با همت شهید علی صیادی که هنرمندی علاقه مند به تئاتر بود وبا تشکیل گروه تئاتر در آبادان در سالهای ۴۱-۴۰فعالیت های مستمری آغاز شده بود .
نعمت ا… لاریان ،محسن حاتمی نژاد،بیژن افکار ،بهمن عیوق ،مجید زارع کار از هنرمندانی بودند که با وی همکاری نزدیکی داشتند .
گروه تئاتر «مردم» فعال ترین گروه تئاتر در سالهای ۴۹ و ۵۰ به بعد بود.لازم بذکر است علی محزون بعنوان اولین کارشناس اعزامی از مرکز با تاسیس کلاسهای تئاتر، بسیاری از علاقه مندان را در سال ۱۳۴۵آموزش داد.( بهروزی سعید )

تئاتر به عنوان یکی از هنرهای پذیرفته شده هفتگانه می تواند با نشان دادن و یاد آوری کردن مشکلات جامعه  و تحریک فرد فرد اعضای آن به اندیشیدن بر غنای فرهنگی جامعه بیفزاید . بنده دریکی از مقالات خود (( هنر را رابط قلب و مغز جامعه و هنرمند را ارتباط دهنده آن )) دانسته و می دانم . تئاتر از یک متن و حاصل اندیشه یک یا چند  نویسنده است که هنرمندانه به وسیله چند هنرمند به مخاطب ارایه می شود . گویی مخاطب کتابی را می خواند و همزمان شخصیتهایش را می بیند . در عین حال هم مغزش به فعالیت مشغول می شود و هم قلب وی . و کم کمک ارتباطی بین این دو ایجاد می گردد  و مخاطب آن را حس و درک می نماید  .

اما متاسفانه در شهر ما استقبال چندانی از تئاتر نمی شود . در بسیاری از نقاط کشور نیز استقبال اندک است اما به گفته صاحبنظران این فن در این شهر با توجه به سبقه فرهنگی و پتانسیل های موجود عدم استقبال  نمود بیشتری دارد . در ذیل تلاش می شود به برخی از دلایل اشاره گردد :

  • عدم آشنایی مردم با ظرفیت ها و توانایی های هنرمندان آبادانی : بسیاری از مردم اطلاعات چندانی از توانایی های بازیگران و هنرمندان تئاتری آبادانی ندارند . مطمئنا اگر و فرضا مردم بشنوند فلان تئاتر در آبادان با حضور فلان هنرمند مطرح کشوری به روی صحنه می رود ، با توجه به تجربه ای که در برخی اجرا ها در مکانهای دیگر به دست آمده ،  استقبال گسترده خواهد بود . من به عنوان یک آبادانی چقدر از جوایزی که هنرمندان همشهری ام کسب کرده اند خبر دارم . چند نفر از آنها را می توانم نام ببرم  . فردی را می شناسم که اسامی بسیاری از ستاره های این عرصه ایران ، مصر ، هالیود و بالیود از دیروز تا امروز را می دانست  ولی حتی یک هنرمند آبادانی بعد از جنگ را نمی توانست نام ببرد . بسیاری حتی آدرس تئاتر شهر آبادان را نمی دانند .
  • عدم توجه به مقوله فرهنگ و ضرورت توجه به غنای فرهنگی جامعه : هنوز بسیاری از مسئولین شهری مسئله فرهنگ و توجه به آن را در درجه چندم قرار داده اند . وقتی با ایشان در این خصوص صحبت می شود گویا بحث بر سر ((کالای لوکس  ))است . هنوز متوجه نمی شوند بسیاری از معضلات شهر و حتی بیکاری به مقوله فرهنگی بر می گردد .  بنده در مقاله سقوط اخلاق خود به این موضوع با ذکر مورد پرداخته ام . تازمانیکه ضرورت توجه به فرهنگ در شهر درک نگردد به طور کاملا مشخص ضرورت و اهمیت تئاتر در اعتلای فرهنگی نادیده گرفته می شود .
  • عدم توجه مسئولین آموزشی و پرورشی جامعه آبادانی به تئاتر :بسیاری از مسئولین و دست اندر کاران آموزشی و پرورشی نیز اهمیت و ضرورت تئاتر را درک نکرده اند . یکی از دوستان می گفت برای فروش بلیط اجرایش به یکی از مراکز آموزشی و پرورشی شهر مراجعه نموده بود . مکانی که بسیاری از پرسنل وکارکنانش به تربیت و آموزش فرزندانمان مشغول هستند. بعد از چند ساعت تنها توانسته بود دو بلیط نیم بها که درکل قیمت چهار عدد چیپس یا پفک می شده فروخته است . و تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل .
  • نزول سلایق مردمی : موارد ذکر شده باعث گردیده که سلایق مردم افت کند . شما اگر یک جنگ شادی برپا نمایید مطمئنا با انبوهی از مخاطبین مواجه خواهید شد . به نظر می رسد دوستان هنرمند ما نیاز به یک ((اتاق فکر ))دارند که با توجه به سلائق مردمی و همچنین درک آرمانهای تئاتر برنامه ریزی کرده و اندک اندک هدایت  سلایق را به دست گیرند.

 

راهکارها :

الف )تشکیل اتاق فکر هنرمندان به منظور  هدایت وارتقای سلائق مردمی

ب ) افزایش اجرا های خیابانی در جهت آشنا شدن مردم با این هنر گرانقدر

ج ) درک بهتر و اهمیت یافتن مسئله  فرهنگ در بین مسئولین

د ) استفاده از رسانه ها و علی الخصوص صدا وسیمای مرکز آبادان در جهت معرفی هنرمندان به مردم

ه ) حمایت مسئولین از هنر تئاتر چه بصورت مادی  و چه به صورت معنوی مانند شرکت کردن در اجراهای دوستان هنرمندمان

 

منابع :

 

رضا دویده 

پنجشنبه بیست و پنجم مرداد ماه هزارو سیصدو نود و شش

رسانه اجتماعی اروندپرس