۲۶ دی ۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۹
آمار سایت
  • کاربران آنلاین :

    0
  • بازدید امروز :

    31
  • بازدید دیروز :

    259
  • بازدید این هفته :

    1660
  • رتبه الکسا :

    36708
ImageWeek
بهروز وثوقی و سابقه حضورش در آبادان
کد خبر : 12937۱۸ | در تاريخ : آذر ۱۸, ۱۳۹۶ | ساعت : ۱:۲۹ ق.ظ
نسخه چاپی نسخه چاپی

هنر سینما ،استقبال از آن ،فروش  فیلمهای بالاخص ایرانی ،تعداد سینما چه در بخش شهری و چه در شرکتی ،تهیه فیلم های ایرانی با حضور بازیگران و اکیپ های فیلمبرداری در آبادان ، در قبل از انقلاب و پس از آن شهروندان آبادانی را با این هنر پیوند زده است .طبعا در این راستا بازیگران از جایگاه خاصی و در این میان بهروز وثوقی بازیگر برجسته سینما ی ایران از توجه بیشتری در نزد تماشاچیان و جوانان آبادانی برخوردار بوده است . از این رو با یادی از این بازیگر توانا ،خاطرات سینما رو های قدیمی آبادان را با هنر بازیگری این هنرمند گره می زنیم .

 

 بهروز وثوقی در شهر خوی بدنیا آمد . در کودکی به همراه خانواده به تهران و سپس به اصفهان می رود . تا کلاس ششم ابتدایی در اصفهان زندگی می کند . پس از آن به تهران آمده و در آنجا ماندگار می شود .

با دیدن فیلم ولگرد (۱۳۳۱ خورشیدی )ساخته مهدی رئیس فیروز با بازی ناصر ملک مطیعی به سینما علاقه مند می شود . سال ها بعد دست تقدیر این دو را در چند فیلم کنار هم قرار می دهد. در نمایش های مدرسه ای با منوچهر اسماعیلی دوبلور معروف آشنا می شود .بعد ها این آشنایی منجر به ورود بهروز به حرفه دوبلاژ می شود .

برای ادامه تحصیل در دانشگاه ثبت نام و در کنکور رد می شود . به وزارت دارایی می رود و در آنجا استخدام می شود. همزمان به کار دوبله فیلم  روی می آورد . در کار دوبله موفقیت هایی کسب می کند و همین باعث می شود از اداره دارایی استعفا دهد. در این زمان بواسطه ی امین امینی از بازیگران و کارگردانان آن زمان در چند تولید استودیو  از جمله استودیو عصر طلایی بازی می کند .

صد کیلو داماد(۱۳۴۰) اولین نقش آفرینی بهرور وثوقی می باشد .این فیلم ساخته عباس شباویز است. سال ها بعد کارگردان این فیلم تهیه کننده مشهور ترین فیلم تاریخ سینمای ایران  یعنی قیصر (۱۳۴۷) ساخته مسعود کیمیایی می شود .

فیلم های بعدی از راه می رسند . پس از شرکت در چند فیلم در سال (۱۳۴۶) ، توسط امیر  شروان برای ایفای نقش اصلی فیلم (( زنی بنام شراب)) انتخاب می شود .  داستان این فیلم در آبادان رخ می دهد .بهروز وثوقی به همراه اکیپ فیلمبرداری چند ماه در آبادان اقامت می کند و طی این اقامت تا حدود بسیاری با آداب و سنن مردم آبادان ، آداب معاشرت و نحوه استفاده جوانان از مد لباس ها و…آشنا می شود.

در فیلم زنی به نام شراب ؛ بهروز وثوقی نقش جوانی آبادانی را ایفا می کند .استعداد ذاتی ؛ رنگ پوست ؛ موهای مجعد و استفاده از پوشش جوانان آبادانی  یعنی شلوار لی رنگ سفید اصطلاحا دمپا لوله تفنگی و همچنین کفش کلارک انگلیسی ساق بلند ته گوشتی  این شباهت را دو چندان کرده بود. سال ها بعد ؛ استفاده از شلوار لی و کفش کلارک از نمادهای بهروز وثوقی در چند فیلم  دیگر می شود .

  آشنایی بهروز وثوقی با دستیار ساموئل خاچیکیان در فیلم ((خدا حافظ تهران )) منتهی به ساخته شدن فیلم(( بیگانه بیا )) در سال  ۱۳۴۷ می شود .کارگردان این فیلم بهترین گزینه را در نقش اصلی بهروز وثوقی می داند . همکاری این دو بعد ها منجر به ساخته شدن فیلم های ماندگار دیگری شد.

مسعود کیمیایی در آن روزها جوان کم سن و سالی بود و همکاری او با بهروز وثوقی پس از فیلم بیگانه بیا ادامه یافت. فیلم مشهور  قیصر  ساخته می شود .  این فیلم سر آغاز دوره ای جدید شده و موج تازه ای در سینمای ایران  آغاز می شود . انگار مسعود کیمیایی برای اجرای  کامل و زنده  نمایش تلخ و تراژیک خود و خواندن آخر شاهنامه در زیر بازارچه نواب ، هیچکس بهتر از بهروز وثوقی را سراغ ندارد . قهرمان متعرض و سازش نا پذیر  ،تک افتاده و تنها شیوه هنرمندانه بازی بهروز وثوقی با نگاهش یکی از ویژگی های بارز کار اوست که نمونه اش را در فیلم قیصر می توان مشاهده کرد. بهروز وثوقی با بازی ماهرانه اش با کمک دیگر دست اندر کاران ، این فیلم را به یکی از مشهور ترین ساخته های تاریخ سینمای ایران بدل ساخت .

فیلم رضا موتوری (۱۳۴۹) سومین همکاری وثوقی و کیمیایی است .  بازی خوب او این فیلم را به یکی از ماندگارترین فیلم های این بازیگر بدل ساخت .در سال ۱۳۴۹جلال مقدم اقدام به ساخت فیلم ((پنجره )) با شرکت بهروز وثوقی می نماید . در این فیلم  وثوقی در نقش جوانی ظاهر می شود  که پس از مرگ پدر از آبادان به شهر دیگری می رود . در سال  ۱۳۵۰ ، جلال مقدم برای دومین مرتبه طی همکاری با بهروز وثوقی فیلم فرار از تله را می سازد . با این فیلم بهروز وثوقی بار دیگر به آبادان می آید . شاخص های  پوششی  جوانان آبادانی یک بار دیگر  توسط وی به نمایش گذارده می شود . کاپشن ، زیر پوش مشکی ،شلوار لی و کفش کلارک .

فیلم داش آکل (۱۳۵۰)چهارمین همکاری بهروز وثوقی و مسعود  کیمیایی می باشد . بازی چشمگیر وی  تنهایی ، آزادی و روحیه قلندری شخصیت داش آکل را به نمایش  می گذارد.

 فیلم دشنه در سال ۱۳۵۱ توسط  فریدون  و بازی بهروز وثوقی ساخته می شود . وی برای شرکت در چند سکانس  فیلم به آبادان  می آید و در همین سال پنجمین  همکاری وثوقی و کیمیایی با فیلم  بلوچ  به وقوع می پیوندد.

در سال ۱۳۵۲ بهروز وثوقی در یکی از متفاوت ترین نقش های  سینمایی خود یعنی فیلم تنگسیر به کارگردانی امیر نادری کارگردان مشهور آبادانی شرکت می کند. بازی متفاوت وی  همذات پنداری هر بیننده ای را بر می انگیزد .

در همین سال فیلم  نفرین  توسط دیگر کارگردان معروف آبادانی یعنی ناصر تقوایی ؛ و با شرکت بهروز وثوقی ساخته می شود . داستان فیلم در آبادان رخ می دهد. برای  آخرین مرتبه او جهت شرکت در فیلمی مدتی را در آبادان اقامت می کند . داستان فیلم در مورد کارگر جوانی است که برای کار به جزیره ای می رود.

بهروز وثوقی همچنان مولفه های جوان آبادانی را در این فیلم به نمایش می گذارد و این بار توسط راهنمائی های کارگردانی آبادانی . وی  سال ها بعد طی مصاحبه ای  عنوان کرد: « یکی از بهترین نقش هایم را در فیلم نفرین و در پرتو راهنمایی ناصر تقوایی انجام داده ام .»

در سال ۱۳۵۲ پنجمین  همکاری  بهروز وثوقی و کیمیایی با فیلم  خاک  رقم می خورد . اما در سال ۱۳۵۴ بهروز وثوقی در منحصربفردترین بازی های خود در فیلمی به نام  گوزن ها  به کارگردانی مسعود کیمیایی شرکت می کند . این نقش یکی از استثنائی ترین و  خود فیلم یکی از خاطره انگیزترین و البته تلخ ترین برای مردم ابادان است چرا که تعداد زیادی از همشهریان آبادانی در سینما رکس این شهر در حال تماشای فیلم گوزنها بودند که در اتش نااهلان نافهم سوختند و جزغاله شدند.

 عباس فهیمی نیا

( با اندکی حذف و اضافه)